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Haarausfall

Haarverlies?
Wij kunnen u helpen

Veel haarverlies?

Haarverlies of alopecia is een vaak voorkomend probleem in onze maatschappij, dat talrijke mannen en steeds meer vrouwen treft. Een volle haardos is een schoonheidsideaal en het symboliseert dynamiek, jeugdigheid en succes. Daarom is het ook geen wonder, dat haaruitval als storend wordt ervaren. Bij elke blik in de spiegel wordt men telkens opnieuw met het probleem geconfronteerd. Dat doet veelal een aanslag op het zelfvertrouwen en daarmee ook op de levenskwaliteit.

Hoe haarverlies stoppen?

Het is aangewezen om eerst een huisarts en/of dermatoloog te consulteren. Blijkt het haarverlies hormonaal, door een ziekte of andere oorzaken te hebben, dan valt het mogelijk te behandelen met medicatie of dient men af te wachten. Is het haarverlies van blijvende aard of behandelbaar met een transplantatie, dan zal de arts u groen licht geven om de volgende stap te zetten richting een ingreep. Afhankelijk van meerdere factoren kan Dr. Feriduni u trachten te helpen om verder haarverlies te stabilizeren, mogelijks de situatie te verbeteren en eventueel een haartransplantatie te adviseren. Een ingreep is permanent, dient goed overwogen te worden en is daarom steeds de laatste optie

Een eerlijke getuigenis

Laurens (30) is een professionele racepiloot. We hebben een interview gedaan met Laurens over zijn haarverlies en welke impact dit had op zijn leven, zowel professioneel als persoonlijk. 
 
In December 2019 heeft Dr. Feriduni een FUE met 3427 FU uitgevoerd. Klik hier voor zijn resultaat een dik jaar later!

Verschillende types haarverlies

Haarverlies bij mannen

De meest voorkomende vorm van definitieve haaruitval is kaalheid volgens het mannelijke patroon oftewel Alopecia androgenetica. Deze vorm van kaalheid is bij mannen voor een groot gedeelte erfelijk bepaald. Ongeveer een derde van alle mannen tussen 25 en 40 jaar heeft last van haaruitval. Bij mannen begint kaalheid over het algemeen langs de haarlijn ter hoogte van de slapen, de zogenaamde inhammen en boven bij de scheiding. De kaalheid breidt zich meestal net zolang uit, tot er uiteindelijk nog maar een kroontje of haarkrans over is. Androgenetische alopecia bij mannen wordt aan de hand van de mate van kaalheid volgens de index van Norwood Hamilton ingedeeld. Dankzij deze classificatie kan worden bepaald welk stadium de ‘ziekte’ heeft bereikt.
Norwood Hamilton schaal
Medeverantwoordelijk voor de kaalheid is het zogenaamde dihydrotestosteron (DHT). Dit wordt met behulp van een enzym, de 5-alfa-reductase, uit het mannelijke hormoon testosteron gevormd. Vooral het haar op de scheiding reageert bij veel mannen bijzonder gevoelig op dit hormoon. De groeifase wordt verkort en het haar valt voortijdig uit.

Haarverlies bij vrouwen

Hoewel androgenetische alopecia normaalgesproken de mannelijke tak van kaalheid vormt, kunnen er ook vrouwen door getroffen worden. Alopecia androgenetica bij vrouwen wordt volgens de index van Ludwig ingedeeld. 
Norwood Hamilton schaal
Androgenetische alopecia bij vrouwen kenmerkt zich door het dunner worden van het haar en vaak concentreert het probleem zich op de bovenkant van het hoofd. Androgenetische alopecia bij vrouwen is slechts in een enkel geval een indicatie voor een onopgemerkte ziekte en treedt meestal pas op tijdens de menopauze. Als alopecia androgenetica zich bij vrouwen vóór hun menopauze manifesteert, zou dat kunnen liggen aan een verstoring van de hormoonhuishouding. In een dergelijk geval – en vooral als er ook sprake is van bovenmatige lichaamsbeharing en acne – kan een endocrinologisch onderzoek de oorzaak van het haarverlies opsporen. Anders dan bij andere vormen van extreme haaruitval is alopecia androgenetica een onomkeerbaar proces: haren die eenmaal uitgevallen zijn, groeien nooit meer aan.

Alopecia areata

Bij de meeste mensen die lijden aan alopecia areata valt het haar plaatselijk uit en groeit het binnen 1 tot 2 jaar weer aan. Hierbij is sprake van een onregelmatig patroon van haarverlies, waarbij kale ronde plekken met een doorsnee van ca. 2,5 tot 5 cm ontstaan, verdeeld over het totale schedeloppervlak. Soms groeit het haar op een plek weer aan, terwijl het op een andere plek uitvalt. Bij een klein percentage van mensen die lijden aan alopecia areata totalis valt het hele hoofdhaar uit. In de meeste gevallen beperkt het haarverlies zich tot het hoofdhaar, in sommige gevallen gaat het echter om alopecia areata universalis. Bij deze vorm betreft het de hele lichaamsbeharing en vallen bijvoorbeeld ook de wenkbrauwen, baard en schaamhaar uit. Alopecia areata is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, waarbij het lichaam het haar zelf op een destructieve en soms definitieve manier aanpakt. Het lichaam ervaart het haar zogezegd als indringer en stoot het af. In veel gevallen is alopecia areata een onomkeerbaar proces dat ongeneeslijk is, zeker als het zich bij een kind manifesteert of als de patiënt ook aan andere immuun ziektes lijdt, zoals schildklierziektes, vitiligo of allergieën.

Alopecia cicatricialis & Pseudopelade Brocq

Alopecia cicatricialis is een vorm van kaalheid die als gevolg van littekens op de (hoofd)huid ontstaat. Er zijn verschillende redenen voor deze littekens: ongevallen, bestraling, verbranding, diverse infecties (o.a. schimmelinfecties) of een aangeboren anomalie. Alopecia cicatricialis is duidelijk te herkennen, omdat het littekenweefsel gladder is en vaak ook een andere kleur heeft dan de aangetaste huid.

Pseudopelade van Brocq is een speciale vorm van alopecia cicatricialis en mogelijkerwijs het gevolg van een ontstekingsproces van de hoofdhuid. De oorzaak ervan is meestal niet bekend is. Maar men vermoedt dat een storing in het auto-immuunsysteem de oorzaak is. De symptomen van Pseudopelade van Brocq zijn een meestal wittere en gladdere hoofdhuid dan gebruikelijk, ontbrekende follikelopeningen en gedeeltelijk littekenvorming. Als de ziekte nog in de beginfase verkeert, moet er zo spoedig mogelijk een dermatoloog worden geraadpleegd, om de schade te beperken.

Alopecia diffusa

De meeste mensen maken wel eens mee dat ze overmatig veel haar verliezen. Men spreekt in dit geval van alopecia diffusa ofeffluvium. Het haarverlies betreft de hele hoofdhuid en geen andere plekken, zoals bij alopecia areata. Het aantal haren in de rustfase is hoger dan gebruikelijk. De hoofdhuid vertoont meestal geen roodkleuring, roos of ontstekingsreacties. De oorzaken van alopecia diffusa hoeven niet per se aan de huid te liggen, maar kunnen bijvoorbeeld ook een stofwisselingstoring betreffen. Een storing van de schildklier vanwege het gebruik van medicijnen in hoge doseringen, zoals vitamine A en retinoïde (dat zijn van vitamine A afgeleide medicijnen, die bij de behandeling van leukemie worden ingezet), ijzertekort (als gevolg van een streng afslankdieet), stress, een behoorlijk tekort aan vitamines, bij bepaalde medicijnen en zelfs een zwangerschap kan alopecia diffusa veroorzaken. De haaruitval kan drie tot vier maanden na de ziekte of het lijden voortduren. De behandeling van alopecia diffusa richt zich op de oorzaken: de instelling van de dosering van medicijnen, verbetering van eetgewoontes of voorkomen van contact met bepaalde stoffen.

Traumatische alopecia

Alopecia traumatica is vaak het gevolg van externe factoren, zoals ontkrullen van het haar, een permanent, het verven van het haar of als het haar te strak wordt vastgemaakt of naar achter wordt getrokken. Bij een permanent kan het gebeuren dat het elastiek van de wikkel te dicht op de huid wordt vastgemaakt. Hierdoor rekt het haar uit en kan het breken, waarna het normaal verder groeit. Dit is vooral bij dun haar het geval. Als de permanentvloeistof verkeerd wordt toegepast, kunnen de huid en het haar schade oplopen. Bij verkeerd gebruik van deze vrij sterk werkende stoffen kan het haar breken. Droogte, vooral bij dun haar, kan tijdens het verven haarbreuk veroorzaken. Hoe ouder men wordt, hoe gevoeliger het haar wordt. Daarom moet men bij de haarverzorging van het oudere haar rekening houden met een eventuele alopecia traumatica. Afgebroken haar kan eveneens uitvallen, waardoor er relatief meer haar uitvalt dan er weer bijgroeit, waardoor het haar dunner wordt. Ieder mens beschikt over een ander haartype, dat ontvankelijk is voor bepaalde externe factoren. Alopecia traumatica is gemakkelijk te herkennen, omdat er veel afgebroken haar te zien is. De hoofdhuid oogt normaal, maar er bestaan afwijkingen in het aantal haren en de manier waarop het haar uit de hoofdhuid groeit. In principe is alopecia traumatica niet behandelbaar. Men kan echter proberen om de situatie te stabiliseren, door het haar minder strak vast te maken of door het simpelweg niet meer te permanenten of te verven.

Een afspraak, behandelplan of kosten

Wenst u een afspraak met Dr. Feriduni om te kijken of en hoe uw probleem kan worden aangepakt en wat de mogelijke kosten hiervoor zullen zijn? Dan vragen we om eerst het online consultatieformulier in te vullen. Dit zijn slechts enkele korte vragen met bijgevoegde foto's waar we een dossier voor aanmaken. Het formulier is algemeen, dus voor eender welke soort aanvraag: haar, wimpers, baard, medische therapie, tricopigmentatie,... Dr. Feriduni neemt vervolgens uw aanvraag door en antwoordt ongeveer binnen een week met een vrijblijvend advies en geschatte kosten. U kan vervolgens contact nemen om een afspraak vast te leggen.
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Medizinische Therapie

Wirksam bei Haarausfall und Haarverlust

Bis vor wenigen Jahren war es sehr schwierig wirksame Medikamente gegen Haarausfall bzw. Haarverlust zu erhalten – es gab schlicht wenige Mittel. Das hat sich geändert, mittlerweile findet man verschiedene Mittel in großer Auswahl. Die Haarausfallbehandlung durch Medikamente kann bereits verlorene Haare erneut wachsen lassen, aber es ist genau so wichtig den Haarverlust aufzuhalten oder zumindest zu reduzieren. Daher ist ein wichtiger Bestandteil der medikamentösen Behandlung von Haarverlust, das noch vorhandene Haar zu schonen und zu bewahren, also präventiv tätig zu werden.

Eine medikamentöse Therapie beeinflusst nachfolgende chirurgische Behandlungen maßgeblich, denn manchmal sind die Erfolge der Medikation so gut, dass Patienten sich entscheiden, keine Haartransplantation zu benötigen. Oder die Ergebnisse der Behandlung mit Medikamenten gegen Haarverlust sind so gut, dass lediglich ein wesentlich kleinerer Eingriff notwendig ist. 

Frei verkäufliche Mittel – wenig Wirkung gegen Haarausfall

Die meisten der angebotenen Präparate gegen Haarverlust sind verschreibungspflichtig, dennoch bieten auch viele Apotheken, Drogerien und Supermärkte frei verkäufliche Mittel, die das Wachstum von Haaren fördern oder stärken und gleichzeitig Mangelerscheinungen, die Haarausfall hervorrufen können, ausgleichen sollen. Diese Produkte zählen nicht zu den Arzneimitteln.

So wird zum Beispiel eine Reaktivierung geschädigter Haarfollikel versprochen, oder Shampoo und Haarwasser angeboten, dass durch die beinhalteten Vitamine das Haar erneuert. Weitere Bestandteile von Nahrungsmittelergänzungen oder Kosmetikprodukten (zum Beispiel Tinkturen oder Sprays), die Haarverlust vorbeugen oder stoppen sollen, können Koffein, Hopfen, Ginseng oder andere Inhaltsstoffe sein, deren Wirkung nicht belegbar ist. Die Wirksamkeit bei Haarverlust oder eine deutliche Verbesserung des Haarausfalls durch diese frei verkäuflichen Produkte ist lediglich teilweise oder gar nicht bewiesen. Auch wenn die Erklärungen plausibel und die Hersteller namhaft erscheinen, nicht verschreibungspflichtigen Medikamenten konnten bisher keine nennenswerten Erfolge zugeschrieben werden.

Dermatologe und Haarchirurg – eine perfekte Kombination

Der Besuch eines Dermatologen, der Patienten mit weiteren Informationen versorgt und berät, ist bei jeder Art von Haarausfall eine dringende Empfehlung und in seinem Nutzen eindeutig belegt. Dazu gehört auch die Erwägung, einen dermatologischen und ästhetischen Chirurgen einzubeziehen, der Patienten fachlich berät und sachkundig vor, während und nach einer Haartransplantation begleitet.

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Haarbiologie

Haarbiologie – eine lebenslange Geschichte

Haarfollikel entwickeln sich bereits im dritten Schwangerschaftsmonat. Bis zur Geburt finden sich durchschnittlich 100.000 Haarfollikel auf unserem Kopf – dies entspricht etwa 1.000 Haarfollikeln pro Quadratzentimeter Haut. Diese Follikeldichte nimmt aber ebenfalls ab der Geburt ab, denn die Haut dehnt sich wachstumsbedingt aus – der Mensch wächst - und als Erwachsener tritt die Haarfollikelregression, die langsame Abnahme der Haarfollikel ein. Etwa 500 Follikel pro Quadratzentimeter Hautoberfläche finden sich im Alter von 25 Jahren auf uns, während im Alter zwischen 30 und 50 Jahren die Anzahl der Haarfollikel auf circa 150 bis 250 pro Quadratzentimeter sinkt. Mit zunehmenden Alter nimmt die Haardichte weiter ab.
Dr. Feriduni

"Es ist egal, ob Ihre Haare glatt, gewellt oder gelockt sind – ihre Zusammensetzung und ihr Wachstum ähneln sich immer

Dr. Feriduni

Gruppenzwang auf dem Kopf - büschelweise Haare

Haarfollikel wachsen in willkürlichen Grüppchen über die gesamte Kopfhaut verteilt. Diese Grüppchen werden als „follikuläre Einheiten“ bezeichnet und enthalten zwischen 1 und 5 Haare. Die durchschnittliche Anzahl Haare pro follikulärer Einheit liegt bei 2 bis 3 Haaren.

Drei verschiedene Typen von Haaren beim Menschen

Das Lanugohaar, auch Flaumhaar genannt, bezeichnet die feinen, pigmentlosen Haare des ungeborenen Kindes. Diese werden meist noch vor der Geburt durch ebenfalls sehr feine und unpigmentierte Vellushaare, dem so genannten Wollhaar, ersetzt. Bis zur Pubertät bestehen Körperhaare hauptsächlich aus Vellushaaren und wandeln sich dann hormonbedingt in Terminal- oder Haupthaar. Vellushaar ist deutlich dünner und kürzer als Terminalhaar, wobei der Begriff Haupthaar nicht darüber hinwegtäuschen sollte, dass sich dies nur auf dem Kopf finden lässt, denn auch Bart-, Nasen- und Ohrenhaare sowie Wimpern, Augenbrauen und ebenso Achsel-, Scham-, Arm- und Beinhaar besteht aus Terminalhaar.

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Psychologie

Haare – Zeichen von Gesundheit und Vitalität

Unsere äußere Erscheinung wird entscheidend durch unsere Haare geprägt: Voll, kräftig und gesund sollen sie aussehen und sein - schließlich lassen sie uns erfolgreich, vital und jung wirken. Sie sind ein Zeichen für Jugend und Gesundheit, darum betreiben wir viel Aufwand, opfern Zeit und Geld für die Pflege und das Aussehen unserer Haare. Aus medizinisch-biologischer Sicht benötigen wir Haare nicht unbedingt, dennoch spielen sie eine wichtige Rolle in unserem Leben, besonders in sozialer und psychologischer Hinsicht – warum sollten wir uns sonst so ausgiebig mit ihnen beschäftigen? Die gängigen Klischees behaupten, Frauen verbringen Monate, wenn nicht sogar Jahre ihres Lebens mit der Pflege ihrer Haare, aber so ganz richtig ist dies nicht, denn das Thema ist für Männer ebenso relevant. Schönes Haar ist den meisten Menschen wichtig und nur wenige – egal, ob Frauen oder Männer – sind mit dem zufrieden, was sie auf ihrem Kopf vorfinden. Allerlei Produkte werden benutzt, die Haare gefärbt, getönt oder auch gewellt. Manchmal geht etwas schief, funktioniert nicht wie gewünscht oder setzt genetisch bedingt Haarverlust ein. Gerade beim so genannten starken Geschlecht ist die Angst vor Haarausfall groß, aber auch Frauen betrifft dieses Thema.

 

Haare machen Leute

Haarverlust Psychologie

Egal, ob sie glatt oder lockig, lang oder kurz sind - gesund, glänzend und dicht sollen unsere Haare sein, schließlich tragen sie entscheidend zu unserem Gesamteindruck bei: Haare sind ein Statussymbol, ein Schönheitsideal und ein Spiegelbild/sichtbare Zeichen unserer Gesundheit, unseres Erfolges, unserer Ausstrahlung und unserer Persönlichkeit. Fallen sie aus, erscheinen wir nicht nur krank, allzu oft leidet unsere Psyche in nicht unerheblichem Maß.

Haarausfall und Haarverlust können unterschiedliche Ursachen haben, zu denen genetische, hormonelle oder Umwelteinflüsse ebenso gehören können, wie ein Unfall, die Auswirkungen einer Behandlung, zum Beispiel einer Chemotherapie oder einem operativen Eingriff mit zurückbleibenden Narben. Auf angebliche Wundermittel sollte man nicht vertrauen: Klarheit und Lösungen bei schütterem Haar, Geheimratsecken, einer Glatze oder kahlen Stellen kann lediglich eine ärztliche Untersuchung und Beratung bringen. Bitte zögern Sie nicht unser kostenlose online Beratungsformular aus zu füllen.

Haare – ganz viel Sein

Diese Sorge um den Verlust von Haaren ist nicht neu, schon im alten Ägypten wurden verschiedene Tinkturen und Rezepturen ausprobiert, um kahle Köpfe zu verhindern. Bereits seit Jahrhunderten, wenn nicht seit Jahrtausenden wird auf teilweise merkwürdig anmutenden Art und Weise versucht, dem Haarausfall Herr zu werden. Schließlich sagen Haare viel über den Menschen aus: Sie zeigen die Zugehörigkeit und den sozialen Status an, und unterstreichen die individuelle Persönlichkeit.

Der Verlust von Kopfhaar ist ohne Frage zumeist unangenehm, in manchen Fällen mit psychischen Problemen verbunden und führt möglicherweise zu negativen Folgen im Sozial- und Berufsleben. Gerade Männern mit „Geheimsratsecken“, sich lichtendem Haar, einem Haarkranz oder einer Glatze sagt man eine gewisse Unsicherheit und weniger Erfolgsaussichten im Job und bei Frauen nach – obwohl dies in keinster Weise so ist. Verständlich, wenn Männer wie Frauen mit lichtem, weniger vollem Haar gehemmt sind, denn die Psyche leidet am meisten unter Haarausfall bzw. Haarverlust. Man büßt Lebensqualität ein, fühlt sich in vielen Fällen weniger attraktiv und wird unsicher.

Haarverlust Psychololie

Haarausfall - schlecht fürs Ego

Die psychologischen Auswirkungen der Alopezie gehen aber noch weiter, denn Haarausfall bestimmt die eigene Wirkung auf andere und somit das Fremdbild, das in engem Zusammenhang mit dem Selbstbild steht. Die sozialen Folgen, die sich daraus für Beruf und Partnerschaft ergeben können, sind oftmals nur mit Hilfe von Therapeuten zu bewältigen. Bedenkt man die Wirkung von vollem Haar auf alle Lebensbereiche, wird schnell klar, warum seit ewigen Zeiten und in allen Kulturen schon immer versucht wurde, dem drohenden Haarverlust entgegen zu wirken. Heute sind wir in der glücklichen Lage, dank modernster Medizin effiziente Methoden gegen Haarausfall nutzen zu können.
"Life is too short to worry about your hair"
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Trichotillomanie

Haare ausreißen

Trichotillomanie (griechisch thrix: Haar, tillein: ziehen und mania: gestört) ist faktisch keine Haarerkrankung. Sie wird durch eine Impulskontrollstörung verursacht, einer Art Drang, der sich äußert, indem der Betroffene sich zwanghaft die eigenen Haare ausreißt. Das kann auf Dauer zu stellenweise Haarverlust führen. Meistens liegt eine psychische Erkrankung zugrunde.

Wer kann an Trichotillomanie leiden?

Trichotillomanie kommt sowohl bei Erwachsenen als auch bei Kindern vor, ist also nicht altersgebunden. Siebzig bis neunzig Prozent der Patienten sind Frauen. Das Alter, in dem Trichotillomanie auftreten kann, ist unterschiedlich: Es sind Fälle von Kindern im Alter von 2 Jahren oder sogar noch jünger bekannt, aber es sind ebenso Fälle von Personen um die 60 Jahre bekannt. Das Grundmuster des Haarverlustes bei Trichotillomanie kann dem von Alopecia areata sehr ähneln. Bei Trichotillomanie sind jedoch viele abgebrochene Haare sichtbar. Bei Alopecia areata gibt es dieses Symptom nicht. 

Behandlung Trichotillomanie

Für diese Erkrankung existiert keine medikamentöse Therapie, der Patient wird oft zu einem Psychologen oder Psychiater überwiesen. 

Tipps, um Trichotillomanie zu stoppen

Aufhören mit dem Ziehen an den eigenen Haaren ist die einzige Lösung des Problems. Unter Umständen wurde den Haarfollikeln in der Zwischenzeit ein dauerhafter Schaden zugefügt, weshalb eine vollständige Regenerierung des Haarwuchses vielleicht nicht mehr möglich ist.
Always take good care of your hair

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